چرا باید تقویم محتوایی داشته باشیم؟
تقویم تولید محتوا به زبان ساده جدولی است شامل برنامهریزی روزانه برای تولیدکنندگان محتوا و ساماندهی پروژههای تولید محتوا که معمولا توسط مدیر تولید محتوا انجام میشود. این جدول برنامهریزی بخشهای مختلفی دارد و به تیم محتوا کمک میکند که مطابق با یک برنامه دقیق و منظم به وظایف خود بپردازند و چگونگی توزیع محتوا در طول سال را ببینند.
در واقع یک نقشه راه برای بهتر انجام دادن وظایف گسترده و متنوع تولید محتوا است. از ابزارهای کلیدی برای سازماندهی استراتژی بازاریابی محتوا و از زیربناهای تولید محتوا، همین تقویم محتوا است.
مدیران در هر حوزهای به دلیل وظایف گستردهای که به آنها محول شده است، نیاز به زمانبندی و برنامهریزی برای کارهایشان دارند. به همین دلیل مدیر محتوا برای استفاده بهینه از زمان و به بهترین شکل انجام دادن وظایف خود ناگزیر به ایجاد تقویم محتوا است.
تقویم محتوایی
در نگاه اول تنظیم یک تقویم تولید محتوا کار سادهای به نظر میآید اما در حقیقت قرار دادن عناوین مختلف با توجه به نیاز مخاطبان و شناخت آنها و اختصاص دادن تاریخی سنجیده برای انتشار یک سال محتوا کاری بس پیچیده و زمانبر است.
قبل از تولید محتوا و ایجاد تقویم محتوا باید این را در نظر داشت که برای دستیابی به چه میزان ترافیک در وبسایت و چه اندازه مشتریان در هر ماه برنامهریزی شده است و در پایان میزان ترافیک و مخاطبی که به دست آمده چه مقداری است.
به طور کلی با استفاده از تقویم محتوا در پایان یک سال باید انواع اقدامات و بازخوردها را تحلیل و بررسی کرد. این کار از آن جهت ضروری است که باید مشخص شود چه شکل محتوایی و چه عنوان و جزئیاتی برای دستیابی به اهداف سازمانی و پاسخگویی به نیاز مخاطبان مناسب است. بنابراین برای ایجاد یک تقویم محتوا باید یک برنامه مدون و دقیق برای دریافت بازخورد از مخاطبان و اصلاح آن وجود داشته باشد.
اما در سطوح بالاتر میتوان با استفاده از موارد زیر به طور مستقیم به ایجاد تقویم محتوا پرداخت.
- تقویمهای مبتنی بر سیستم آنلاین
- پلتفرمهای آماده تقویمهای دیجیتالی
بخشهای مختلف یک تقویم محتوا
۱. عنوان یا موضوع محتوا: این بخش که مهمترین بخش تقویم تولید محتوا است؛ نشان میدهد که محتوای مورد نظر دقیقا در رابطه با چه موضوعی و با چه هدفی تولید شده است. برای انتخاب موضوع باید به این نکته توجه داشته باشید که عنوان برای محتوا باید بسیار سنجیده و مطابق با آیتمهای مختلفی از جمله نیاز مخاطبان باید صورت گیرد.
۲. تاریخ انتشار محتوا: این مرحله باید به نحوی باشد که شامل تمامی مراحل تولید محتوا از انجام اقدامات اولیه تا نوشتن، ویرایش، خدمات سئو و دیگر عناصر مورد نیاز شود. برای تعیین کردن تاریخ انتشار تعطیلیها هم مشخص میشود و مطابق با آنها تاریخها چیده میشوند
۳. پرسونای مخاطب: پرسونا به مجموعهای از ویژگیها، الگوهای فکری و رفتاری و خواستههای مخاطب فرضی اشاره دارد. به زبان ساده شناخت پرسونای مخاطبان یعنی اینکه به حدی به آنها اشراف داشته باشیم که ویژگیها، ترجیحات و خواستههای آنها را بشناسیم و با توجه به آنها اقدام به فعالیت کنیم.
شناخت مخاطب مربوط به قبل از ایجاد تقویم تولید محتوا است و عموما در تدوین استراتژی محتوا مشخص میشود. اما بهتر است در تقویم نیز به صورت خاص مشخص شود که محتوای تولید شده برای چه کسانی تولید شده و این مخاطب از کجا و چگونه باید اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد و با این محتوا مواجه شود.
۴. نویسنده محتوا:
با توجه به تخصص، تجربه و علاقه تولیدکنندگان محتوا باید نویسنده مناسب انتخاب شود. در صورتی که محتوا توسط کسی تولید شود که متخصص و علاقهمند آن حوزه است، از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. بنابراین انتخاب نویسنده مناسب با حوزه مورد نظر نیز کار سادهای نیست.
۵. فرمت محتوا: هر محتوا انواع مختلفی از جمله محتوای متنی، محتوای ویدیوئی، پادکست، اینفوگرافی و… دارد. با توجه به اینکه فرمت هر محتوا از چه نوعی باشد، اصول رعایت شده در آنها متفاوت میشود.
۶. کانال انتشار محتوا: دانستن این نکته بسیار مهم است که محتوای منتشر شده در چه کانالی با چه ویژگیهایی منتشر میشود. دانستن این مورد برای نویسنده در بسیاری از موارد به ایده گرفتن منجر میشود.
سخن پایانی در مورد تقویم محتوا
تنها ایجاد محتوا و نوشتن آن مهم نیست. در واقع نکته مهم در مورد محتواها این است که در زمان مناسب خود و به بهترین شکل تولید شوند. برای محقق کردن این نکته کلیدی استفاده از تقویم تولید محتوا باید از ضروریات یک تیم بازاریابی محتوا باشد.
پس برای نوشتن یک تقویم محتوای مناسب و کاربردی با نکاتی که در مورد آن در این مطلب گفته شد، اقدام به ایجاد آن کنید یا آن را بهبود بخشید.
شما میتوانید انواع خدمات بازدید اینستاگرام را با بهترین قیمت خریداری نمایید. برای خرید کلیک کنید.
برای خرید فالوور ارزان خرید لایک خرید کامنت و… کلیک کنید.